förlorade översättningar

Har hon nåt att säga, Sofia Coppola, eller är det bara Kejsarens nya kläder? Jag tyckte om Lost in translation, men det är inte den där generationsfilmen för mig, som det verkar vara för en del andra. Jag gillar en del annat hon gjort också, men jag blir fortfarande inte klok på om det finns någon kärna hos henne. Precis som jag här metabloggar en del (vilket ibland känns som lite i brist på bättre) så kan jag fundera på budskap. jag tror ju inte att man måste ha ett verbalt och tydligt, men ändå. Antydan finns där, och jag blir nyfiken. finns det mer? Detta spel med undertexter och outtalade insikter färgar hennes och många andra postmodernisters verk. ibland (ofta?) är det bara blaha, en dimridå för att dölja tomheten. Men är inte hela existensialismen också (åtminstone delvis) en rökridå? Ett krångligt sätt att säga något ganska enkelt? Eller så är det bara jag som är okunnig och lite dum.

Kommentarer

Unknown sa…
Dessutom förändras ens egen synvinkel med åren ... och till råga på allt också kunskapshorisonten
huhhu, Gott nytt år Johanni
larjanko sa…
Ja, det har jag också tänkt många gånger. Man föds på nytt, och kan inte riktigt känna igen det gamla jaget. trots det finns det en kärna av eget som verkar följa med i vått och torrt.

Populära inlägg i den här bloggen

Efter balladen

Misslyckade