Sinne för proportioner

Det är lätt att gråta ver världens tillstånd. Men sen fortsätta att leva det trygga livet. Skall jag må dåligt för att jag har det bra? Ska jag lida av dåligt samvete för världens lidande? Eller ska jag skylla ifrån mig och inte känna alls? Säga att det har inte med mig att göra? Jag brukade känna skuld för det mesta här i världen, det var ingen lätt börda. Kanske bryr jag mig för lite idag. Ingenting har ju blivit bättre, snarare tvärtom. Har jag då blivit kallare och mer likgiltig? Nae, det vill jag ju inte skriva under på. Jag tycker att jag har förändrats mindre än världen runt omkring mig. Men det är väl ett väldigt egocentrerat perspektiv. Paradoxer överallt.
Johanni

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter balladen

Misslyckade

förlorade översättningar