Döda människor

finns runt omkring mig. Jag kan inte förstå attde är döda. Jag vet det, jag har varit på begravningen, kanske sett graven. Men jag kan ändå inte fatta det.
Jag ser dem inte gå omkring, och det är inga spöken. Men i mitt minne finns de. Och de är levande. Verkligheten runt omkring mig är bara en dimension. När de finns inuti mig skapas en annan dimension. Inte parallell, inte alternativ, jag kan inte ta mig dit, de talar inte till mig. Men fram tills att jag kände människor som är döda tänkte jag att döden är något osynligt i vår tid, att den blivit bortsopad. Nu vet jag att det är mer komplicerat än så (och samtidigt enklare). De människor jag känner som har dött finns kvar i mig. De är inte bortstädade. Jag tycker inte heller de känns som tungt bagage att släpa på genom livet. De finns där, och jag känner dem. De gör döden mer påtaglig. Kanske hjälper de mig. Samtidigt blir då världen runt omkring mig plattare. Den blir mindre verklig. På nåt sätt. Den finns, den är fysisk, jag ifrågasätter den inte. Men den är så begränsad.
johanni

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter balladen

Misslyckade

förlorade översättningar