spanarna

lyssnar på spanarna på SR P1 via nätradion vi har i köket. Tycker om insikterna, tankegångarna, formatet. Märker också att jag själv börjat spana på samma sätt, och tänker ofta att jag mkt väl skulle kunna vara en av deltagarna framför mikrofonen. Det är en bra känsla, det betyder att jag tappat något av min respekt för det svenska mediaklimatet. detta något som fått mig att så länge tänka att där i landet till väster händer akerna på riktigt, medans vi här leker lite.
Jag kan inte förklara varifrån denna mindervärdskänsla kommer ifrån, men den har funnits där längre. Men alltså, inte nu längre. Förändringen måste ha skett i det tysta. Kanske är det någit som kommer med åldern? Känner jag mig kaxigare nu är förr? På ett plan är det nog inte möjligt, jag var, liksom många andra, mycket kaxig som yngre journalist. Jag trodde det fanns ett slags egenvärde i det. Och visst, att inte behöva ta itu med konsekvenserna gjorde det möjligt att vara mer frispråkig. Det var en blandning av mod och dumdristighet. Ibland tror jag det är svårt att särskilja på de två egenskaperna. Så har jag ibland tänkt om saker jag gjort tidigare i livet. Jag gjorde dem utan att tveka, för jag trodde inte at något kunde hända mig. En slags hybris alltså. Och samtidigt gav det mig just den knuff som behövdes. Vet inte hur det skulle gå idag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter balladen

Misslyckade

förlorade översättningar