uppsägning, uppbrott, avbrott

I förrgår kom lappen. Där står det. Svart på vitt. Jag har fått sparken. Uppsagd. Överflödig. Skälen som anges är "ekonomiska/produktionstekniska". Det är naturligtvis skitsnack. Föreningen har gått på minus i två år. En del av minuset kommer från min del, den internationella verksamheten. För att råda bot på det hade vi utvecklat en strategi. Jag lyckades skramla in närmare 60'000 euro via projekt och samarbetsavtal. Av dessa skulle nästan 50'000 bli kvar i föreningen det här året. Så mycket pengar har vi aldig tidigare lyckats samla in. Det är flera magnituder större än någonsin. Låt mig därför småle när jag får höra att "tyvärr har vi inte råd att fortsätta så här." Nu går en hel del av dessa extrainkomster förlorade, vilket betyder att risken för ökade underskott är stor. Det är konstigt att styrelsen får komma undan med det här. De har skapat sig en egen föreställning om sakernas tillstånd, och den håller de fast vid. Det är synd på många sätt.
Så nu prövar jag på hur det sociala skyddsnätet känns, hör mig för till höger och väntar utifall att det skulle finnas jobb nånstans. Jag växlar mellan optimism, frustration och depression. Ibland under en och samma dag. Det kräver fokusering att hålla fast och bygga något nytt. Det krävs diciplin för att komma igång, och hålla igång.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter balladen

Misslyckade

förlorade översättningar