Med is i magen

Jag gillar att ha mycket att göra. Det ligger för mig. Det blir lätt en vana, och ofta till stress. Stress i måttliga doser är nyttig. När alla bitarna faller på plats känns livet skönt. Det blir så lite dötid, så lite väntan. Och satt i system skapar bitarna ett flyt som är direkt beroendeframkallande. Det är en drog som skärper sinnena och förbättrar hörseln. Det framkallar en myckenhet av känslor, som gör nuet till en plats där jag vill vara.
Liksom allt missbruk kan det inte kontrolleras, och det finns ett pris att betala. I bästa fall kommer prislappen inte i dagern förrän då nångång, senare. Det är en sorts eskapism, men en mycket konstruktiv sådan. Jag bygger en värld omkring mig där jag går. Överallt synliga resultat på svetten och mödan. Något som blir kvar. Och jag kan känna mig nöjd. Jag behöver inte mer än så. Jag behöver allt detta.
-Johanni

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter balladen

Misslyckade

förlorade översättningar